Noi vești proaste pentru Vladimir Putin. Gigantul nipon Mazda Motor Corp, una dintre forțele de pe piața auto, a anunțat că discută cu societatea sa mixtă din Rusia încheierea producţiei de maşini în această ţară. Invadarea Ucrainei a provocat perturbări în lanţurile de aprovizionare, iar japonezii se văd acum nevoiți să se retragă definitiv din Rusia.
Uzina Mazda din Vladivostok a sistat producția în martie, după invadarea Ucrainei, dar se știa că în septembrie se va redeschide.
Astfel, în loc de reîntoarcerea la muncă, rușii angajați la fabrica din Vladivostok au fost anunțați că urmează să rămână fără locuri de muncă.
În martie, producătorul auto nipon a oprit toate exporturile de componente auto către fabrica sa din Vladivostok, pe care o gestiona împreună cu producătorul local Sollers. Toate operaţiunile la această uzină au fost sistate.
Tokyo a fost primul colos auto din Japonia care s-a retras din Rusia. A anunțat chiar de curând că nu își va mai redeschide fabrica din Sankt Petersburg, oficial din același motiv – perturbări în lanţurile de aprovizionare.
Şi Nissan informase recent că va extinde cu suspendarea producţiei la fabrica sa din Sankt Petersburg până la finalul lunii decembrie. „Producţia este suspendată la Sankt Petersburg până la finalul lunii decembrie, iar angajaţii au fost informaţi. Continuăm să monitorizăm cu atenţie situaţia şi vom lua deciziile care se impun”, a precizat un purtător de cuvânt al Nissan.
Partenerul de alianţă al Nissan – grupul auto francez Renault – a fost nevoit ca în luna mai să îşi vândă activele către statul rus, prima naţionalizare de amploare încheiată în Rusia după lansarea ofensivei din Ucraina.
Pe lângă vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la Avtovaz, Renault şi-a vândut şi propria uzină din apropiere de Moscova, unde sunt produse automobile Renault şi Nissan, către Primăria Capitalei. Între timp, celebrul logo al Renault a fost înlăturat de pe faţada uzinei.
Renault şi Nissan au un parteneriat din anul 1999, în care Renault deţine 44,3% dintre acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% dintre acţiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianţa Renault – Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producători mondiali de automobile.